یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
کد خبر: 346967
۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
خانواده

حوزه/ در زندگی خانوادگی و اجتماعی، اتفاقات بسیاری می افتد که انسان به تنهایی قادر نیست از عهده آن برآید؛ شایسته است در چنین مواردی زنان و مردان به کمک یکدیگر بشتابند.

رفتار معصومین علیهم السلام با همسران

یکی از مهم ترین پایه های مقدس خانواده، زن و جایگاه والای اوست. با سیری اجمالی در آن چه از رفتار ائمه معصومین علیهم السلام به ما رسیده و برای الگوپذیری، نمونه هایی از نوع رفتار آن بزرگواران با همسران خود اشاره می شود.

رفتار کریمانه

اهل بیت علیهم السلام با همسر و خانوادۀ خود رفتار کریمانه ای داشتند. رفتارهایی که هم بیانگر کرامت انسانی زنان است و هم گویای کرامت همسر، خانه و خانواده می باشد. کلام نورانی رسول خدا صلی الله علیه وآله بیانگر اهمیت همسرداری از منظر شریعت است؛ چنان که آن حضرت فرمود: بهترین شما خوش رفتارترین شما با زنانش است و من بهترین شما با زنانم هستم. همچنین فرمودند: بهترین شما، بهترین شما با خانواده است و من بهترین شما با خانواده هستم. آن حضرت در مورد تکریم همسر فرمودند: هر کسی همسری برگزید، باید وی را تکریم کند.

حضرات معصومین علیهم السلام با خشوع و خضوع تمام، گاه و بیگاه آستینِ همت بالا می زدند و متواضعانه و بی ادعا در خانه به همسرانشان کمک می کردند.

مشورت با همراه

از دیگر اموری که در شیرین ساختن زندگی موثر و بیانگر حفظ کرامت انسانیِ زنان است، مشورت کردن با آنها می باشد. بدیهی است که در زندگی خانوادگی و اجتماعی، اتفاقات بسیاری می افتد که انسان به تنهایی قادر نیست از عهده آن برآید. پس شایسته است در چنین مواردی زنان و مردان به کمک یکدیگر بشتابند. بنابراین بهتر است که انسان در مسایل خانوادگی با زنان و همسران مشورت کند و از آنها نظر بخواهد؛ چرا که در فرهنگ و سیرۀ اهل بیت علیهم السلام مشورت کردن بسیار تاکید شده است.

تامین زندگی مادی همسر

یکی از وظایف شوهر، تامین زندگی مادی همسرش در حدّ متعارف جامعه است. این مطلب در یکی از سخنان امام صادق علیه السلام چنین جلوه یافته است: همسر و خانواده، اسیرانی در دست مرد هستند، پس کسی که خدا به او نعمتی داده، به اسیران خود وسعت دهد، اگر این کار را نکند، خداوند نعمت را از او می گیرد.

از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده که فرمودند: شایسته است که انسان بر خانوادۀ خویش در زندگی وسعت دهد تا آرزوی مرگ او را نکنند؛ این کلام بیانگر اهمیت تأمین معاش و توسعۀ زندگی زن و اهل خانه است و واضح است که تامین مسکن و محل زندگی زن نیز زیر مجموعه حقوق مالی زن قرار دارد.

از دیگر جلوه های حقوقی مالی زن، پرداخت مهریه او است. این حق را خداوند بر ذمّۀ مرد نهاده است. اهل بیت علیهم السلام کسانی را که این حق مهم را سبک شمارند و به ادای آن بی توجهی کنند، نکوهش کرده و فرموده اند: کسی که مهریه ای برای زنش قرار داد و آنگاه بخواهد آن را نپردازد، به منزلۀ دزد است.

منبع: کتاب سیرۀ خانوادگی ائمه معصومین علیهم السلام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha